Just nu har vi rabatter på utvalda klistervikter och verktyg. Missa inte dina chans till fynd! Visa alla kampanjpriser

TPMS-sensor Huf/BHsens ECS 1421

Finns i lager!

HUF/BH-sens IntelliSens ECS 1422 en svart universal Snap-in TPMS-sensor som passar de flesta Europeiska bilar

321 kr exkl. moms

Artikelnummer: ECS1421Kategori: TPMSEtikett: BH-sens

14 dagars öppet köp

Snabba leveranser

Leasing via Wasa Kredit

Info | TPMS-sensor Huf/BHsens ECS 1421

BHsens Intellisens ECS 1422

TPMS-sensor Huf/BHsens ECS 1422 2
Denna ECS modell finns  i fyra versioner, i metall eller gummi, och inkluderar nästan alla fordon som enligt lag måste vara utrustade med en TPMS.
IntelliSens sensorerna förenklar arbetet med dem för protokollen för alla vanliga däcktryckssensorer är redan lagrade i BH SENS IntelliSens Universal Sensor.Det innebär att information bilen behöver, redan finns i sensorn och endast behöver aktiveras genom programmering, så att bilen och sensorerna blir kompatibla genom det så sparar man tid
Kontrollera kompatibiliteten för IntelliSens-sensor och din bil här.
Ladda ner täckningslista här

BHsens TPMS

Fordonsäkerhet med TPMS

Enligt EU-direktivet 661/2009 är det ett krav att fordon som har fått typgodkännande sedan november 2012 och nya fordon sålda efter november 2014 måste vara utrustade med ett TPMS (Tire Pressure Monitoring System). I Finland har Trafi stadgat att detta system ska vara aktivt vid försäljningstillfället, med sensorer installerade i fordonets originaldäck, det vill säga de däck som bilen först registrerades med. Även om efterföljande däck inte nödvändigtvis måste ha sensorer installerade och det är möjligt att stänga av systemet, rekommenderas starkt att använda TPMS-systemet. Det övervakar däcktrycket och bidrar till att minska utsläpp, kostnader och främjar samtidigt säkerheten.

Funktioner och Verkningsmekanismer av TPMS

TPMS-systemet fungerar genom att övervaka däcktrycket med antingen aktiva eller passiva metoder. I ett aktivt system mäter sensorn direkt däcktrycket och temperaturen i varje däck. Å andra sidan detekterar ett passivt system endast en minskning i däcktrycket genom att observera förändringar i däckets rullhastighet. Båda systemen varnar föraren genom att tända TPMS-indikatorlampan på instrumentbrädan när däcktrycket minskar till 25 % under det rekommenderade däcktrycket.

Omlärning och Identifikation av TPMS-sensorer

För att fordonet ska kunna identifiera nya sensorer och släcka TPMS-indikatorlampan måste en omkonfigurering utföras. Det finns tre huvudsakliga metoder för detta:

  • Autolärning: Fordonet automatiskt identifierar de nya däcktryckssensorerna genom körning tills TPMS-lampan släcks.
  • OBD (On-Board Diagnostics): De nya sensorernas individuella ID-koder konfigureras i fordonets centralenhet via ett verktyg som ansluts till fordonets OBD-portar.
  • Stationär kodning: Vanligt i amerikanska bilar, där fordonet kräver specifik kodning.
Fördelar av TPMS-systemet

Att upprätthålla korrekt däcktryck genom TPMS-systemet har omfattande fördelar för både säkerhet och ekonomi:

  • Säkerhet: Korrekt däcktryck säkerställer optimal prestanda, minskar bromssträckan och risken för vattenplaning.
  • Däckens livslängd: Lämpligt däcktryck förlänger däckets livslängd genom att minska slitage och risken för skador.
  • Bränsleeffektivitet: Rätt däcktryck minskar däckets rullmotstånd och därmed bränsleförbrukningen.
sv_SESwedish