Klistervikter
Självhäftande balanseringsvikter, även kända som klistervikter, är ett populärt val för att balansera lättmetallfälgar. Våra självhäftande vikter finns i olika storlekar och design, inklusive 5g, 10g, 2,5g-sektioner och silver, grå eller svart finish.
-20%
Klistervikter på rulle Prosteel 107B
398 kr – 1.433 kr exkl. moms-20%
Klistervikter på rulle Prosteel 107A
391 kr – 1.408 kr exkl. moms-20%
Klistervikter Sweline Prosteel 110B
406 kr – 1.536 kr exkl. moms-20%
Klistervikter Sweline Prosteel 110A
393 kr – 1.520 kr exkl. moms-20%
Sweline Prosteal 105B
377 kr – 1.440 kr exkl. moms-20%
Klistervikter Sweline Prosteel 105A
377 kr – 1.440 kr exkl. moms-20%
Klistervikter Sweline Prosteel 104A
377 kr – 1.434 kr exkl. moms-20%
Klistervikter Sweline Prosteel 104B
385 kr – 1.461 kr exkl. momsSvart klistervikter på rulle Stparts
345 kr exkl. momsSilver klistervikter på rulle Stparts
325 kr exkl. momsHofmann 355 klistervikter på rulle
440 kr – 638 kr exkl. moms-21%
Klistervikter STparts
229 kr – 1.000 kr exkl. momsKlistervikter på rulle HSG
408 kr exkl. momsKlistervikter HSG
360 kr – 419 kr exkl. moms
Klistervikter för däckbalansering
Däckbalansering är en avgörande del av däckunderhållet för ditt fordon. Du kör på vägen och du märker att din bil skakar eller vinglar.Även om du kanske inte tycker att det är en stor sak, kan det betyda att dina däck är ur balans. Att känna till fördelarna och nackdelarna med däckbalansering kan göra hela skillnaden mellan en mjuk, säker körning och för tidigt slitage eller till och med en däcksprängning
Klistervikter eller slagvikter?
Klistervikter och slagvikter är två olika typer av hjulbalanseringsvikter som används för att balansera hjulen på fordon.
Klistervikter, som namnet antyder, är självhäftande och fästs på fälgen. De är vanligtvis tillverkade av stål eller zink, och finns i olika storlekar och former. Klistervikter används vanligtvis på aluminiumfälgar eller hjul med känsliga ytor som kan skadas av traditionella slagvikter .
De är lätta att installera och ger en ren och stilrent utseende.
Slagvikter fästs på fälgkanten med en metallklämma som kläms fast. De är vanligtvis tillverkade av zink eller stål och finns i olika storlekar och former. Slagvikter används vanligtvis på stålfälgar där de kan klämmas fast på fälgens ytterkant utan att orsaka någon skada. De är mer hållbara än Klistervikter.
Generellt sett är huvudskillnaden mellan klistervikter och slagvikter är deras metod för fästning på fälgkanten. Klistervikter är självhäftande, medan slagvikter fästs med en metallklämma. Valet mellan de två typerna av vikter beror på vilken typ av hjul som ska balanseras och däckmonterarens preferenser som utför balanseringen.
Montering av klistervikt
Om du inte har varit igenom appliceringen av Klistervikter, kanske du uppskattar denna snabba inblick i hur de fungerar.
1. Förberedelsearbete – Vrid först däcket och bestäm hjulobalansen i båda planen. Helst bör vikten, fälgen och omgivningstemperaturen vara runt 15 grader Celsius eftersom detta gör att den självhäftande klistret på baksidan kan prestera som bäst. Men Prosteel vikterna har en tape som fäster på fälgar ända ner till -13,9°C läs mer om den här.
2. Rengör fälgarna noggrant med lämpligt rengöringsmedel för att undvika fett- och silikonrester på fälgen. På nya eller renoverade fälgar rekommenderar vi ett Isopropylbaserat rengöringsmedel. Viktigt att även ta bort gamla klisterviktsrester och det görs bäst med en gummitrissa.
2. Ta bort skyddsfilmen – Efter att ha identifierat viktpositionen till fälgen, dra av skyddfilmen utan att vidröra limmet.
3. Montering av vikten – Pressa nu vikten mot fälgen från mitten mot ytterkanterna. Trycket ska appliceras i minst 20 sekunder.
Efter montering uppnås 80%-90% av den slutliga vidhäftningskraften efter ca 24 timmar.
Full vidhäftningskraft uppnås efter 72 timmars applicering.