PV Ventiler

Vi säljer bara kvalitetsventiler som är tillverkade för nordisk klimat av EPDM gummi och mässing (TUV standard) med kontroll på funktion och täthet.

När behöver jag byta ut ventil och ventilnål på mina däck?

Om du någonsin har lagt luft i ett däck, eller kontrollerat lufttrycket, så vet du vad en ventilskaft är.Det är det lilla röret på din fälg som låter dig sätta in luften (eller kväve). Inuti det röret är ventilen, eller själva mekanismen som styr luftflödet.Även om den här lilla komponenten används varje gång du byter däck, får punktering eller kontrollerar ditt lufttryck, har du förmodligen aldrig ens tänkt på att byta det. Jag slår vad om att du just nu tänker, Vad är skillnaden? Det är inte som att det är en del av däcket. Vad kan gå fel om jag fortsätter använda det?

Vad kan gå fel?

Du ser, när de åldras, precis som alla andra delar av din bil, kan de börja gå sönder och utveckla läckor, vilket i sin tur kan orsaka däckproblem.För tidigt eller oregelbundet slitage och plattor eller till och med skador på TPMS (Tire Pressure Monitoring System) kan bli resultatet av dessa läckor.Det är inte bara ålder som kan göra att en ventil inte fungerar, heller.UV-strålar, värme och salt kan orsaka sprickor, de kan skäras av navkapslar om de inte byts ut, och gnidning mot trottoarkanter eller stenar kan bryta eller skada dem. Även om det är en långsam läcka betyder det att du ständigt kontrollerar ditt lufttryck och fyller på däcket.Det kan till och med sluta med att du byter däck som du borde ha fått mer tid på, antingen för att du tror att de är problemet eller på grund av skador orsakade av undertryck!
Så denna till synes obetydliga del kan faktiskt bli ganska dyr om den inte byts ut ibland.

När ska ventilerna bytas ut?

Ett bra test för skada är att böja stammen.
Om du ser skador eller sprickor eller
om gummit ser riktigt gammalt och torrt ut, byt ut det.
Om du byter däck är det en bra idé att byta ventilstammar också. De kostar vanligtvis några dollar, så det är ganska billigt att lägga till din installation.

Är alla Däckventiler likadana?

Nej det är de inte.En fälg med TPMS kommer att ha en annan skaft än en fälg utan.TPMS-modellerna är vanligtvis kompatibla med systemet, antingen en modell i gummi eller en som är gjord i aluminium.

Det finns även metall och gummiventiler. Normalt så använder man gummiventiler och metallventiler är inte nödvändigtvis bättre än gummi, men de används mycket för utseendet och vid tävlingsbruk när man kör över 210km. Det är dock mycket viktigt att komma ihåg att ventilstammen måste vara kompatibelt med nålventilen.Eftersom de flesta metallventiler är av aluminium vill du inte använda dem med en mässingsventil! Aluminium och mässing resulterar tillsammans i en galvanisk reaktion som leder till korrosion och ventilfel. Så i allmänhet används aluminiumstammar med ventiler som är nickelpläterade.

Spelar längden någon roll?

Alla ventiler är inte lika, och det gäller längden också. Ventiler finns i olika storlekar för att passa olika behov. Om du tex har navkapslar kan du använda en ventil som är längre än normalt som låter dig kontrollera och fylla på dina däck utan att ta av kåpan. Bortsett från olika ventillängder, finns de också ventilförlängare så om man vill förlänga ventilen utan att byta ventil kan dessa vara ett alternativ. Du måste dock vara försiktig med dessa, eftersom de kanske inte tätar ordentligt, och det kan uppenbarligen orsaka läckor, eller ännu värre, låta vatten och smuts komma in i kärnan och fräta på ventilen.

 

sv_SESvenska